Interview Nicolas

Interview Nicolas

Hoe ben je bij Shiftz terechtgekomen?

Enkele ex-collega’s vertelden over hun nieuwe job bij Cronos. Zo kwam ik onder meer Shiftz tegen. Na enkele gesprekken merkte ik dat Shiftz er voor mij bovenuit stak. De eerste ontmoeting die ik met Lieven – managing partner van Shiftz – had, gaf me meteen een goed gevoel.

Het was meer een gesprek dan een sollicitatie. Zonder stress, gewoon praten over technologie, visies, over Shiftz en wat mijn verwachtingen waren. Ik voelde de mogelijkheden, was gewonnen voor de technologieën waarmee Shiftz werkt en had een indruk van een aangename losse sfeer.

Dit is je tweede job als support engineer. Wat is er anders?

Bij mijn vorige werkgever verdeelden we een one-for-all oplossing, als support engineer beheerde ik vanop kantoor de IT-structuren van verschillende klanten. Zo kwam ik in aanraking met Citrix, een technologie waarmee het klikte en waarin ik me wilde verdiepen. Uiteindelijk zocht ik een nieuwe job omdat mijn zin om te leren niet meer verenigbaar was met de beperkte diversiteit van het pakket waarmee we werkten.

Nu kom ik als consultant bij klanten die hun omgeving zelf hebben opgezet of waar een derde partij aan het werk is geweest. De uitdaging is zowel op vlak van configuratie als technologisch heel wat groter.

Hoe verliepen je eerste weken en maanden als consultant bij Shiftz?

De eerste maanden kreeg ik de ruimte die ik nodig had. Meelopen met collega-consultants, klanten bezoeken, intern werken of zelfstudie, alles om het bedrijf en de technologie te leren kennen. Vanaf het moment dat ik er klaar voor was, bracht ik Lieven op de hoogte en ging ik alleen de baan op.

Maar ook dan als ik vragen had, kon en kan ik steeds terecht bij Lieven of één van mijn andere collega’s.

Vervult je nieuwe job de verwachtingen die je had?

Het loopt hier zoals ik had verwacht, zoals me werd verteld tijdens mijn sollicitatiegesprek. Je krijgt de ruimte om je eigen weg te zoeken. Er is de flexibiliteit om je werk in te vullen zoals je zelf wil. Het is geven en nemen, ook wat werkuren of thuiswerk betreft. Soms werk ik wat langer, soms stop ik wat vroeger.

Uiteraard is je aanwezigheid bij je klant vereist, dan zorg je er ook voor dat je er bent. Voor zover het kan, houdt Lieven rekening met je woonplaats en de locatie van de klanten om zo de reisafstand te beperken. Maar we zijn natuurlijk consultants, de auto en files zijn daar gewoon deel van.

Eens je met je klant een vertrouwensband hebt opgebouwd zijn er wel mogelijkheden om van op afstand of aan satellietwerken te doen. Bij de staking onlangs werkten we gewoon van thuis.

Hoe verloopt het contact met je collega’s? Je hebt er op je projecten maar ook bij Shiftz zelf.

Soms zit je alleen aan een bureau en sta je gewoon in contact met de IT-manager, even vaak kom je in een team terecht waar iedereen met gelijkaardige technologie werkt. Dan ben je gewoon een collega die voor een kortere periode meewerkt.

Mijn collega’s van Shiftz kom ik tegen op kantoor en op teammeetings. Dan eten we samen en bespreken de veranderingen in het team of gaan dieper in op de nieuwigheden van een bepaalde technologie. Daarnaast chatten en bellen we, bijvoorbeeld als iemand met een vraag zit, of een second opinion nodig heeft.

Ervaar je vrijheid in je job?

We vullen onze agenda efficiënt in, wat werkuren en locatie betreft hebben we wel de vrijheid. Ik geloof dat deze ruimte ook nodig is om kwalitatief werk te leveren. Het werk ligt er en moet gebeuren, zolang dat kwalitatief kan, is de ‘hoe’ van kleiner belang.

Daarnaast hebben we, in de mate van het mogelijke, inspraak in onze jobinvulling. Aangezien ik veel wil leren, kies ik ook echt voor een job als consultant: veel verschillende klanten, nieuwe omgevingen en meerdere technologieën.

Maar als ik daarin verandering wil brengen, vraag ik het gewoon. Een collega is net papa geworden en wil wat meer structuur. Daarop is snel ingespeeld en nu werkt hij bij één vaste klant. Zolang er geen obstakels zijn qua personeelsinvulling is er wel wat speelruimte.

Je werkt met technologie die het mogelijk maakt op nieuwe of andere manieren te werken?

Bij bedrijven groeit het besef dat je niet iedereen altijd door de files moet sturen. Het is een trend, van op afstand kunnen werken en je eigen werkomgeving van overal beschikbaar maken. Daarnaast groeien de verwachtingen wat de performantie en security van deze technologieën betreft.

Het gaat ook verder dan ‘eens kunnen thuiswerken’. Voor bedrijven waarvan werknemers bijna altijd op de baan zijn, is het kritiek dat deze technologie ook blijft draaien.

 

Leer je veel bij Shiftz?

Elke dag, ik kom geregeld in aanraking met nieuwe omgevingen. Meestal kom ik er zelf uit met de kennis die ik heb, maar er kan alsnog een collega meelopen en dan neem ik over wanneer ik voldoende voeling heb met die materie.

We worden goed opgevolgd en gebriefd en als we toch problemen ondervinden wordt er snel voor een oplossing gezorgd. De ondersteuning om bij te leren is een deel van Shiftz.

Op andere momenten sta ik in voor maandelijks onderhoud bij een aantal vaste klanten. Dat zijn bekende omgevingen, waarin ik de updates doe of applicaties installeer. Rustigere dagen waarvan ik perfect weet wat te verwachten, maar ook dan steek ik nog dingen op.

Waar zie je je zelf in een volgend stadium van je loopbaan?

Ik doe graag wat ik doe, maar merk wel dat mijn kennis nog niet zo uitgebreid is als die van collega’s die al langer bij Shiftz werken. Ik wil groeien en blijven leren zodat ik binnen enkele jaren de collega ben die hulp biedt in plaats van hulp vraagt.

Netwerking, back-up, monitoring, databankbeheer, de technologieën waar ik mee werk vragen een brede expertise. Ik heb nog wel wat progressiemogelijkheden voor de komende tijd.

Zolang je er zelf voor gaat, kan je hier bereiken wat je wil. Dat is de Cronos-filosofie waarin Lieven gelooft. Die drive draagt hij ook over op het Shiftz-team en is een van de redenen dat ik hier ben gestart. De hele visie spreekt me aan, ik geloof in dit verhaal.

Bouw mee aan de werkplek van morgen.

Bekijk onze jobs