Blog

Ontmoet Kristof: nieuwsgierigheid, werkethiek én de nieuwe versterking van onze Azure-expertise

Door: Shiftz

Shiftz groeit en verbreedt en dat vraagt nieuwe mensen met nieuwe inzichten en expertise. Met een decennium aan ervaring, nog steeds heel veel nieuwsgierigheid en een sterke interesse voor Microsoft Azure past Kristof Laerenbergh perfect in dit plaatje. Als Modern Datacenter Consultant wordt Kristof het speerpunt van onze Azure-expertise. We duwen hem een vragenlijst onder de neus. Waarom hij voor een job kiest bij Shiftz en welke richting hij uitkijkt, lees je in dit blogartikel.

 

Je kiest voor een nieuwe uitdaging bij Shiftz, waarom een overstap?

“Voornamelijk de drang om te evolueren. Bijleren vind ik enorm belangrijk, zonder die mentale uitdaging voel ik me gevangen. Ik leef me uit in nieuwe problemen, projecten en technologieën en dat kom je het meest tegen in consultancymodus. Je komt op plaatsten waar je anders niet komt en het werk is divers: verschillende klanten, omgevingen en werkwijzen. De ene dag een mailmigratie, de andere dag iets totaal anders, ik blijf flexibel en houd voeling met de technologie. Als je tien jaar in dezelfde setting werkt zal dat heel wat moeilijker zijn.” – Kristof

 

Hoe is je start verlopen?

“Vanaf dag één voel ik me thuis bij Shiftz. Managing partner Lieven doet dat goed, echt een peoplemanager. Bij sommige consultancybedrijven ben je niet meer dan een euroteken, je moet opbrengen. Bij Shiftz houden ze rekening met je toekomstvisie en je eigen wensen, je krijgt de kansen om nieuwe dingen te proberen. Dat gaf mee de doorslag om in te gaan op deze job.

Ook op andere vlakken voel je de ondersteuning. Als een opdracht uit je geografische comfortzone ligt of de voertaal niet meteen je sterkte is, wordt daarnaar gekeken. Je wordt niet zomaar ergens gedumpt. Er is steeds overleg zodat je op basis van een volledig plaatje kan beslissen. Uiteraard hebben we een planning en moeten de projecten worden uitgevoerd. Maar in de mate van het mogelijke voel ik hier heel wat flexibiliteit.” – Kristof

 

“Bedrijven met kwalitatieve en moderne technologische oplossingen beter te laten functioneren,
dat houdt me bezig.” -Kristof

 

Het is duidelijk, je leert graag en veel bij. Wat doe je met al die kennis?

“Het is belangrijk om bij te blijven, alles evolueert continu. Dus probeer ik in mijn vrije tijd ook wat bij te scholen in de ontwikkelingen die niet aan bod komen in mijn projecten.

Het is fijn om die kennis en mijn ervaring over te dragen aan mensen die nog maar net starten of minder bedreven zijn in een bepaalde technologie. Het gevoel nuttig werk te leveren en iets door te geven aan iemand die daar ook echt iets mee is, dat is top. Bij Shiftz voel je dat je ervaring wordt erkend en de ruimte er is om ze door te geven aan anderen. Je krijgt zelf ook de juiste tooling en coaching om de volgende stappen te zetten en je eigen expertise uit te breiden.” – Kristof

 

Welke trends vind je interessant en hoe ga je ermee om?

“Als je kijkt naar de trends binnen IT zie je dat SaaS en cloud steeds belangrijker worden. Bedrijven zoeken manieren om efficiënt en budgetvriendelijk te werken en merken dat de constante investeringen in nieuwe hardware en een on premise datacenter niet meer opwegen tegen de gigantische mogelijkheden in de cloud. Die bedrijven met kwalitatieve en moderne technologische oplossingen beter te laten functioneren, dat houdt me bezig.

Als ik het aanbod van cloudproviders bekijk, springt Azure van Microsoft er uit voor mij. Enerzijds omdat het echt een kwalitatieve oplossing is, anderzijds omdat Microsoft reeds in de meeste bedrijven aanwezig is. Heel veel klanten hebben bijvoorbeeld al een enterprise agreement met software assurance bij Microsoft, hierin zijn de Azure diensten inbegrepen. Je verplaatst een lokale load naar de cloud waardoor je eigen serverkosten zullen dalen in de vorm van licentiekosten, hardware updates, overhead of onderhoudscontracten.

Uiteraard kan je een oplossing nooit opdringen, je gaat steeds op zoek naar de meerwaarde, de juiste oplossing voor een probleem en die kan verschillend zijn per klant. Zomaar iets pushen is een slechte basis om een klantenrelatie op te bouwen. Samen bekijk je het probleem, de mogelijke oplossingen en de implicaties van deze oplossingen, je informeert duidelijk en volledig en laat de klant de knoop doorhakken. Eerlijkheid is alles: je bouwt een band op en toont dat je echt expert bent.” – Kristof

 

“Het is fijn om mijn ervaring over te dragen aan mensen die nog maar net starten of minder bedreven zijn
in een bepaalde technologie. ” – Kristof

 

Hoe ziet je standaard dag eruit?

“Die begint vaak de avond voordien. Met een korte voorbereiding kijk ik vooruit naar de volgende dag en maak ik een analyse van de zaken waartegen je eventueel kan aanlopen. De dag zelf start steeds met overleg. Samen met de klant overlopen we de het verloop van het project: welke zaken hebben we gisteren gedaan en wat pakken we vandaag aan. Nadien gaan we van start.

Tijdens het werk schrijf ik documentatie voor mezelf of een volgende IT’er, ook als dat iemand van een andere firma is. Ik beschouw dat als deel van de job. Je collega heeft onmiddellijk zicht op de status en de todo’s en kan meteen inpikken. Consultancy draait niet om jezelf. Er komt iemand na jou, die help je op weg. Dat is service bieden aan je klant en eigenlijk niet meer dan je job op een serieuze manier uitvoeren.

Een dag op kantoor verloopt gelijkaardig. Eerst maak ik eerst een lijst van de lopende zaken en kijk ik of er collega’s hulp kunnen gebruiken met andere projecten. Verder volg ik incidenten op, ook op kantoor zijn mijn dagen goed gevuld.” – Kristof

 

Wat zijn de volgende stappen in je carrière?

“Op termijn wil ik me een echte solution architect noemen. Een functie waarin meer denkwerk en ontwerp aan te pas komt, nu is het nog voornamelijk implementatie. Daarnaast kijk ik ernaar uit om mensen nog meer te coachen. Nieuwkomers beter maken in de technologieën waar ik wel iets van afweet. Dat ligt wel op mijn pad.

Vroeger was ik verlegen, maar ik heb doorheen de tijd gemerkt dat ik graag met mensen werk. Op mijn vorige job was ik teamlead van een aantal personen en had ik contacten met leveranciers en klanten. Ik doe dat graag en leer weer bij.

Via Azure Matchmaker Days bijvoorbeeld spreek ik regelmatig bij klanten, aan de hand van presentaties en workshops creëren we voeling met de technologie, maar wel op een actieve manier. Het is de bedoeling de klant wegwijs te maken in Azure, een praktijkgerichte aanpak brengt meer motivatie, inzicht en concretere toepassingen met zich mee dan een eentonige theoretische uiteenzetting.” – Kristof

 

We zijn blij met het engagement en werkethiek die Kristof aan de dag legt
en wensen hem heel veel succes.

Ben je benieuwd hoe onze expertise jouw organisatie kan helpen?
Geef een seintje, Shiftz doet de rest.