Blog

Een aanwerving waarmee we nog meer inzetten op de eindgebruiker

Door: Shiftz

Shiftz groeit. Al is onze nieuwste aanwinst misschien niet meteen wat je zou verwachten. We staan bekend om de technologische ondersteuning van digitale werkplekken en kijken dus voornamelijk vanuit een technologisch standpunt naar deze problematieken. Tot nu, we beseffen dat er heel wat andere mogelijkheden zijn om deze vraagstukken te benaderen en verruimen ons perspectief.

Enter: Natasja Hennen. Vanuit haar klant-georiënteerde achtergrond draait ze de puzzel om en start bij de eindgebruiker. Onafhankelijk van het bestaande technologische kader vat ze de noden van verschillende groepen van gebruikers en maakt van daaruit de connectie met de organisatorische visie. Uiteraard willen we hier alles over weten, dus gingen we met Natasja in gesprek.

 

Natasja, hoe ben je bij Shiftz terechtgekomen?

Al een hele tijd ben ik bezig met klant-georiënteerd werken, vooral vanuit een ondersteuningsorganisatie en service desk-omgevingen. Ik deed en doe dat graag, maar het was tijd voor een nieuwe uitdaging. In zekere zin werkten Lieven, managing partner van Shiftz, en ik al samen. De supportorganisatie waar ik werkte, maakt ook deel uit van Cronos en het team van Shiftz levert er een deel van de ondersteuning. Al snel bleek dat we allebei de eindgebruikers van onze klanten centraal zetten, hetzij vanuit een andere aanpak. Het is een mooie uitdaging: luisteren, meedenken, de noden van je klanten en hun eindgebruikers vertalen naar concrete oplossingen. Het is nieuw voor mij, maar past wel helemaal in mijn achtergrond.

Hoe wil je je eigen expertise positioneren binnen Shiftz, dat toch vooral gebouwd is op technische vakkundigheid?

Eigenlijk is het verhaal dat Lieven en ik hebben uitgedacht een gaatje in het aanbod van Shiftz. Bij de opzet van een digitale werkplek vertrekt Shiftz nu ook al vanuit de eindgebruiker, hetzij vanuit een informaticastandpunt. Daar waar de oplossingen van Shiftz erg geënt zijn op het technische wil ik vanuit de intrinsieke noden van onze klanten en hun gebruikers vertrekken om advies aan te bieden.

Vanuit IT kan je heel wat voorstellen formuleren die organisatorisch aanslaan, maar vaak coveren die de noden van de gebruikers niet volledig of bieden die een overaanbod aan mogelijkheden. Het is noodzakelijk om eerst te luisteren en de benodigdheden scherp te stellen. Dat besef groeit al een tijdje bij Shiftz en steeds meer bedrijven denken er ook zo over. Met deze uitbreiding van het aanbod maken we echt die omslag naar de gebruikers.

In die zin is dan je technische onbevangenheid een voordeel omdat je in je denkpatroon niet naar een bepaalde technologie neigt?

Dat klopt, mijn doel is om volledig onafhankelijk via interviews, brainstromsessies en workshops de noden te capteren. Om te onderzoeken wat vandaag nodig is, maar ook wat morgen van pas kan komen. En dat voor verschillende groepen van gebruikers. Elk departement heeft immers andere noden. Daarbij komt nog de visie van bovenaf, het leggen van deze puzzel is de grote challenge. Nadien kan er vanuit een technisch standpunt een oplossing worden ontworpen, maar die bied ik zelf niet aan. Klanten ontvangen wel een onafhankelijk verslag waarmee ze zelf de markt op kunnen, naar Shiftz maar even goed naar andere bedrijven.

 

header blogpost natasja eindgebruikers

 

Met dat rapport kunnen jullie klanten dus ook bij de concurrentie aankloppen, is dat geen risico?

Ik geloof van niet, mijn verwachting is dat we met deze aanpak ook meteen een goede vertrouwensband opbouwen met de klant en van daaruit ook onze technische oplossing kunnen en mogen aanbieden. Eens het vertrouwen er is, kan dat als springplank dienen. Voor ons is dat een sleutelwaarde, bij onze klanten maar ook in het Shiftz-team gaat er heel wat aandacht naartoe.

Je bent sinds drie maanden bezig? Hoe is je start verlopen?

De start was super leuk. Er zit enorm veel energie in Shiftz en de mensen die er werken. Er heerst een echte doen-mentaliteit. Dat geeft een enorme boost om erin te vliegen en aan de slag te gaan, ja heel veel positieve energie.

De cluster waarvan Shiftz deel uitmaakt, ken ik al lang. Mijn weg had ik dus snel gevonden. Lieven heeft me op dag één nog wat wegwijs gemaakt en het team leer ik langzaam maar zeker kennen. We zijn allemaal consultants dus ik heb nog niet iedereen gezien, maar dat komt goed. En voor de rest is het eigenlijk een sprong in het duister en ontdekken.

Hoe ziet een standaard dag uit voor jou?

Naast het nieuwe initiatief zorg ik ook voor een stukje HR bij Shiftz. Daar begin ik mijn dag mee. Doorgaans zijn dat een aantal praktische vragen rond timesheets of andere HR-gerelateerde zaken. Verder verspreiden we het nieuwe verhaal, gaan we langs bij klanten, doen we ons onderzoek en zorg ik voor de nodige offertes.

Hoe zie je je takenpakket evolueren in de toekomst? Neemt een van beide taken de bovenhand?

Ik hoop van niet, ik doe het allebei graag. Ik ga er gewoon voor en we zien wel waar het schip strandt. Als het teveel wordt, gaan we op zoek naar nieuwe collega’s. Eigenlijk zou dat enkel willen zeggen dat het goed gaat!

 

We zijn erg blij dat Natasja en haar klant-geörienteerde expertise deel uitmaken van Shiftz.
Het vervolledigt ons aanbod en helpt ons op weg naar nog sterkere
digitale werkplekken voor onze klanten en hun gebruikers.

Ben je zelf op zoek naar technologie-onafhankelijk advies over jou werkplek? Geef een seintje.